WordPress-kotisivujen hinta

Oletko miettinyt, mistä WordPress-kotisivujen hinta oikein muodostuu? Mistä oikein maksat sivuja hankkiessasi, ja mikä on järkevä hinta verkkosivuista?

Nettisivujen hinnat vaihtelevat hyvin paljon projektin laajuudesta ja monimutkaisuudesta riippuen, joten yrittäjän voit olla hyvin vaikea vertailla saamiaan verkkosivutarjouksia keskenään ja tietää paljonko yrityksen kotisivuista kannattaa maksaa.

Tällä artikkelilla haluan auttaa sinua ymmärtämään paremmin verkkosivujen hinnoittelua. Lue nämä ohjeet, niin osaat valita sopivan hintaiset verkkosivut yrityksellesi.

Mistä on WordPress-kotisivujen hinta tehty?

Oli kyseessä sitten iso tai pieni sivusto, pohjimmiltaan maksat kotisivuissasi työmäärän mukaan. Jos haluat täysin uniikin sivuston, joka jonkun ahkeran koodarin täytyy ohjelmoida tyhjästä, se vaatii valtavasti työtunteja. Tämä nostaa myös projektin hintalapun pilviin.

Siksi suosittelen varsinkin pienyrittäjille yleensä WordPress-pohjaisia kotisivuja. Niissä sivujen välttämätön ns. “pohjatyö” on rakennettu jo valmiiksi itse verkkosivualustaan, joten sivujesi tekijän täytyy käyttää huomattavasti vähemmän työtunteja sivustosi rakentamiseen. Tämä voi parantaa myös kotisivujesi ulkoasua, kun tekijä voi käyttää suurimman osan projektiin varatuista työtunneista sivuston ulkoasun ja rakenteen hiomiseen.

WordPress ei turhaan ole maailman suosituin verkkosivualusta, jota käytetään miljoonissa niin yritysten kuin kuluttajienkin kotisivuissa.

Mikä on järkevä hinta verkkosivuille?

Se, paljonko nettisivuista kannattaa maksaa, riippuu siitä, millaiset sivut tarvitset ja mitä haluat niillä tehdä. Jos et halua sivuillesi juurikaan tekstisisältöä ja sinulle on yhdentekevää, löytyvätkö sivusi Googlesta tai ottaako kukaan niiden kautta yhteyttä, sinun tuskin kannattaa maksaa kotisivuistasi tuhansia euroja. Tällöin sinulle todennäköisesti riittää hyvin yksinkertainen OnePage –nettisivu, jonka voi hankkia hyvin edullisesti.

Jos taas haluat myydä suurta valikoimaa tuotteita suoraan netissä verkkokaupan kautta, on sinun myös varauduttava maksamaan kauppasi rakentamisesta. Verkkokaupan luominen on teknisesti monimutkaista ja työlästä, mikä näkyy väistämättä projektin hinnassa. Myös verkkokauppasi huolelliseen testaamiseen kannattaa varata riittävästi työtunteja, ja nekin maksavat.

Kotisivut ovat investointi

WordPress-kotisivujesi hinta voi toisinaan kuulostaa aluksi suurelta, mutta kun alat miettiä asiaa tarkemmin, saamasi kotisivutarjous saattaakin kuulostaa erittäin kohtuulliselta. Yrityksesi kotisivuja kannattaa ajatella investointina, jossa maksat satsaat rahaa sivustoosi saadaksesi tuottoa myöhemmin.

Kotisivuihisi on perusteltua käyttää verrattain paljonkin rahaa, jos ne tulevat pian tuottamaan sinulle moninkertaisesti takaisin. Mitä tärkeämmät kotisivusi ovat yrityksesi liiketoiminnalle, sitä enemmän niistä kannattaa myös olla valmis maksamaan. Olennaista on se, että saat riittävästi vastinetta rahallesi.

Entä jos yrityksesi kotisivujen hinta tuntuu liian korkealta?

Varsinkin aloittavilla yrityksillä voi helposti tulla vastaan tilanne, jossa verkkosivuihin ei kerta kaikkiaan ole sijoitettavissa niin paljon rahaa kuin projekti realistisesti vaatisi. Aloittava yritys tarvitsee yleensä sivuston ennen kuin on ehtinyt edes kunnolla aloittaa liiketoimintaansa, joten laajan sivuston tarvitsevan yrittäjän voi olla vaikeaa käyttää tuhansia euroja verkkosivuihin ennen kuin on välttämättä ehtinyt saada vielä yhtäkään asiakasta.

Suosittelen, että tällaisessa tilanteessa pysähdyt rauhassa miettimään, onko mikään osa kotisivuprojektiasi sellainen, joka ei ole välttämätön heti alkuun. Kannattaa kuitenkin olla realistinen asian suhteen, sillä karsiessasi sivustoprojektiasi on suuri riski, että yrität säästää väärässä paikassa. Jos sivustosi jää aivan keskeneräisen näköiseksi tai kutistat markkinointibudjettisi olemattomiin, kukaan ei välttämättä ota sinuun yhteyttä sivujesi kautta tai edes löydä koko sivustoa.

Järkevä paikka säästää voi olla esimerkiksi sivuston alasivujen määrä. Jos yrityksesi vaikkapa tarjoaa tusinaa eri palvelua, mutta niistä kymmenen ovat sellaisia, joiden kysyntä on hyvin pientä, eivät nämä kaikki palvelut varmasti tarvitse omia palvelusivujaan heti kun sivusto julkaistaan. Silloin on järkevämpää keskittää voimavarat liiketoiminnallisesti tärkeimpiin alasivuihin, ja jättää vähemmän tärkeät sivut odottamaan. Vähemmän tärkeille palveluillesi voidaan myös tehdä yksi yhteinen “Muut palvelut”-sivu, jolloin säästetään paljon työtunteja.

Samankaltaiset artikkelit